Loreta RIPSKYTĖ, skrastas.lt
Pardavėjų ugdymo ekspertas Darius Čibonis sako, kad geras pardavėjas pirma turi klientą sudominti, sužinoti jo motyvus, tik tada galės su juo derėtis ir „teisingai padalinti apelsiną“. Blogiausia, ką gali padaryti pardavėjas – iš karto pasiūlyti nuolaidą.
Deryboms reikia trijų sąlygų
Joniškio Turizmo ir verslo informacijos centre surengtoje paskaitoje Darius Čibonis pateikė naudingų patarimų ne tik pardavėjams.
Sėkmingoms deryboms, jo nuomone, reikia trijų pagrindinių sąlygų. Pirkėjas ir pardavėjas turi turėti panašius įgaliojimus. Kai įgaliojimai skirtingi, tas, kurio jie didesni, atsiduria silpnesniojo pozicijoje, kadangi kitai pusei, savarankiškai nepriimančiai sprendimų, negali pasiūlyti lankstesnių sąlygų.
Antra sąlyga: abi pusės turi vienodai stipriai norėti sandorio. Jei viena pusė labiau nori, ji bus silpnesnė, nes lengviau sutiks su pasiūlymais.
Trečia sąlyga deryboms – pasiūlymo tinkamumas. Jei viskas tinka, derybų nereikės, klientas iš karto pirks prekę ar paslaugą. Jeigu niekas netiks, net nepradės derėtis.
Derybose visada svarbu sudominti klientą, išsiaiškinti konkrečius jo norus, o ne pačiam už klientą nuspręsti. Pardavėjų ugdymo ekspertas tai parodė, pateikęs praktinę užduotį renginio dalyviams. Vienam jis davė apelsiną ir paprašė padalinti kitiems dviem žmonėms. Šis apelsiną perpjovė pusiau į dvi lygias dalis ir manė pasielgęs teisingai. Tačiau tada paaiškėjo, kad vienas pirkėjas norėjo apelsinų sulčių, kitam reikėjo tik žievelių pyragui. Vadinasi, pirmiau derėjo išsiaiškinti, ko konkrečiai kiekvienas pageidauja.
Patarimai pirkėjui
Pasak D. Čibonio, pirkėjui, net jeigu labai reikia konkretaus daikto ar paslaugos, derėtų parodyti, kad jis turi alternatyvų ir pardavėjas pajustų konkurenciją. Tai paskatins jį daryti nuolaidas. Padeda ir „spaudimas laiku“, kai pasiūlymas galioja trumpai.
Lektorius papasakojo epizodą, kai pats norėjo pirkti automobilį, tačiau kaina netenkino. Negavęs nuolaidos, jis palaukė porą mėnesių ir tada pateikė pasiūlymą automobilių salono vadovui raštu, kur nurodė savo siūlomą mažesnę kainą, kuri galioja „iki penktadienio“ – pusantros dienos. Netrukus klientas sulaukė pardavėjo skambučio ir sandoris įvyko.
„Pardavėją paveikė, kad mano siūlymas buvo konkretus ir nebuvo duota daug laiko svarstymams, reikėjo greitai apsispręsti,“ – apie paveikias pirkėjo gudrybes pasakojo D. Čibonis.
Nereikia iškart siūlyti nuolaidų
„Geri derybininkai suplanuoja, kaip derėsis dėl kiekvienos sąlygos, įsivertina pelningumo ribas. Norėdami turėti erdvės lankstumui – pasilieka vadinamuosius „koridorius“, tai yra, tam tikrą rezervą, kiek galės atsitraukti nuo išankstinių pozicijų,“ – aiškino D. Čibonis.
Blogiausia, ką gali padaryti pardavėjas, iš karto klientui pasiūlyti nuolaidą jos dar neprašant. Visai nepataisoma, jei suteiks ją be derybų maksimalią, tada vėliau nieko papildomai nebegalės pasiūlyti.
D. Čibonis sakė pastebintis, kad šios taisyklės neretai nepaisoma. Derantis su klientu nuolaidas reiktų duoti ne savaime, bet mainais ir pateikė iliustruojantį pavyzdį.
Šeimai reikėjo naujos vonios. Nuvykę į parduotuvę išsyk rado tokią, kokios pageidavo. Pasiteiravo: gal galėtų parduotuvė pasiūlyti ir meistrą, kuris vonią įrengtų? Pardavėja davė meistro vizitinę kortelę ir dar pirkiniui pasiūlė 15 procentų nuolaidą. Vadovų, pardavėjų ir derybininkų ugdymo eksperto teigimu, ji galėjo pritaikyti 7 procentų nuolaidą, bet klientui pasiūlyti išsirinkti vonios plytelių ir maišytuvą, nes beveik visada keičiant vonią, remontuojamas pats vonios kambarys. Taigi, sudaryti mainus.
Žinoma, ši taisyklė negalioja prekėms, kurioms paskelbta akcija ir tai viešai nurodyta.
Labai svarbus mainų momentas derantis tiekėjams ir pardavėjams. Pavyzdžiui, galima pasiūlyti tam tikrą nuolaidą, jei klientas ims daugiau prekių arba jas savo parduotuvėje išdėlios matomiausioje vietoje.